آینده موسیقی مازندران امیدوارکننده است
واژه روز - مهدیه کیهانی: «سعدی صادقی» جوانیست ذوبشده در اندوه اصیلِ لَلِـهوا و حزن کمانچۀ مازندران. با شنیدنِ نامش نخستین تصویری که به ذهنم متبادر میشود، جوانی برومند است که در یکی از راهروهای کناریِ سالن هلال اهمر ساری، کنجی یافته و کمانچه تمرین میکند. منتظر است نوبت اجرایش برسد تا داورانِ «نخستین جشنوارۀ موسیقی بومی لیلِم» قضاوتش کنند. اهل آمل است و معمولاً هر هفته به تهران میرود تا در راه پر نشیب و فراز آرزوهایش قدمی برداشته باشد. آرزوهایی که خلاصه میشوند در موسیقی... در موسیقیِ مازندران!
اخیراً نخستین آلبوم موسیقی «سعدی صادقی» با عنوان «ماهِ ده و چار» روانۀ بازار موسیقی شد. این آلبوم که کاری از گروه موسیقی «سیلِم» است، توسط شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا منتشر شد. صادقی تلاش کرده در این آلبوم هم قطعاتی از موسیقی فولک مازندران را با تنظیمی جدید ارائه دهد و هم چند قطعه آهنگسازی شده را به مخاطبان موسیقی مازندران عرضه کند. گفتوگوی واژه روز با این هنرمند جوان به بهانه انتشار آلبوم «ماه ده و چار» را بخوانید:
چه شد که اینطور جدی به موسیقی و به ویژه موسیقی بومی مازندران روی آوردید؟
من در خانوادهای هنرمند متولد شدم. پدربزرگم حاج «صادق صادقی» از آوازخوانان و راویان برجسته منظومههای تبری در منطقه بود و پدرم از لَلـِهوانوازان مطرح آمل است. عموی بنده «کاظم صادقی» هم از کمانچهنوازان خوب منطقه محسوب میشود. محیط جغرافیایی زادگاهم تاثیر بسزایی در زندگی موسیقیایی من داشته است. ارتباط نزدیک خانواده با اساتید و هنرمندان بزرگ و تشویق این بزرگان باعث شد که از کودکی علاقۀ زیادی به موسیقی به ویژه موسیقی مازندران پیدا کنم و همین مسیر را ادامه دهم.
چه شد که تصمیم به تشکیل گروه «سیلم» گرفتید؟
از نوجوانی این دغدغه را داشتم که بتوانم گروه موسیقی محلی تشکیل دهم. گروه «سیلم» از سال 1393 با رویکرد حفظ و اشاعۀ موسیقی غنی مازندران تشکیل شد و پس از دو سال تمرین، اولین اجرای رسمیاش سال 1395 در جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان «لیلِم» روی صحنه رفت. در همان دوره نیز توانستیم رتبه برتر بخش گروهنوازی را کسب کنیم. پس از آن جشنواره، کنسرتها و اجراهای متعددی را در جشنوارههای مختلف داشتیم.
فکر میکنید تأثیر کار گروهی در جریان فعالیت هنری شما محسوس بود؟
مطمئناً تاثیرات خوبی در کار هنریام داشت. احساس میکنم مسئولیتم سنگینتر شده و امیدوارم بتوانم بیشتر از گذشته برای فرهنگ و هنر سرزمینم مفید واقع شوم.
اخیراً آلبومی از شما با عنوان «ماه ده و چار» منتشر شد. در تولید این آلبوم چه معیارهای موسیقایی را مد نظر داشتید؟
هرچند در اول راهیم، اما در این آلبوم سعی کردم تجاربی که طی این چند سال فعالیت هنریام کسب کردم را در حد توانم ارائه دهم. فکر میکنم تا حدی توانستم نتیجه بگیرم. خوشبختانه استقبال بسیار خوب و امیدبخش بود.
چرا نام «ماه ده و چار» را برای آلبوم انتخاب کردید؟
اصطلاح «ماه ده و چار» معادل ماه شب چهارده است. شعری از حضرت شیخالعجم امیر پازواری است به این مضمون:
امیر گِنِه که ماه دَه و چارِه ته دیم / امیر میگوید که ماه شب چهارده است صورت تو
بی غنچه گلِ اول بِهارِه ته دیم / گل تازه شکفته اول بهار است صورت تو
یا مَخمِله یا شمسالنهارِ ته دیم / یا مخمل است، یا خورشید میانه روز است صورت تو
یا یوسف مصریِ یادگارِ ته دیم / یا این که از یوسف مصر –زیباییاش- به یادگار مانده صورت تو
در شعر شاعران زمان حال به ویژه در اشعار استاد «علی هاشمی چلاوی» واژۀ «ماه ده وچار» را زیاد میبینیم. نام کار هم از ترانهای در همیین آلبوم گرفته شده که شعر و موسیقی آن از استاد هاشمی است. این آلبوم حاصل همراهی اساتید و هنرمندان زیادی است که از همه آنها سپاسگزارم.
سعی کردید در آلبوم به افسانهها و منظومههای مازندران هم بیتوجه نباشید. حتی پانویسی هم در این آلبوم در مورد منظومه «مینا و پلنگ» آمده است.
درست است. روایت «مینا و پلنگ» همانگونه که استاد «فرهود جلالی» در جلد آلبوم توضیح دادند، داستان عشق میان انسان و حیوان، در دهکده پر رمز و راز «کندلوس» از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر است. بر خلاف تصور که عموماً آن را افسانه میدانند، به نقل از اهالی گذشته کوهستان «کندلوس» این داستان کاملاً واقعی و مستند است. کتابهایی هم در مورد آن منتشر شده که یکی از آنها کتاب شعر «مینا و پلنگ» از «فرهود جلالی» است.
به نظر میرسد اغلب قطعات این آلبوم عموماً فولک هستند و شما تنظیم تازهای از آن ارائه داده اید. درست است؟
این آلبوم شامل ۹ قطعه است که ۴ قطعه جدید و ساختۀ دوستان هنرمندم محسوب میشوند و بنده افتخار تنظیم آنها را داشتم. ۵ قطعه دیگر آلبوم فولک هستند که شامل مقام چوپانی للـهوا و آواز کتولی به همراه شعرخوانی و 3 قطعه فولک دیگر است.
از دیدگاه شما چقدر میتوان به پیوند میان نسل جدید و موسیقی بومی مازندران امیدوار بود؟
با توجه به زحمات و تلاش بیوقفۀ اساتیدی هم چون زندهیادان حسینعلی طیبی، ابوالحسن خوشرو، احمد محسنپور و بزرگانی مانند استاد جهانگیر نصری اشرفی و دیگر اساتید روند رو به بهبهود است. راهاندازی فرهنگخانه مازندران و گروه شواش در دهه ۶۰ و گروههای دیگر در دهههای بعد سبب شد که در موسیقی مازندران دگرگونی و انقلابی رخ دهد و موسیقی مازندران در یک چارچوب منظم قرار گیرد.
در همان سالها جوانان علاقهمند زیادی به موسیقی اصیل و ناب مازندران جذب شدند. به نظرم تاسیس فرهنگخانه و فعالیت اساتید آن اولین و مهمترین حرکت و زمینهساز ایجاد بستری بسیار مناسب برای یادگیری موسیقی اصیل مازندران بود. آثار این اساتید هنوز هم بیشترین مخاطب و طرفدار را بین مردم مازندران دارد. به نظرم تلاشهای اساتید در تنظیم آلبومها و برپایی کنسرتها به عنوان جهشی در موسیقی مازندران محسوب میشود. در پی تلاشهای یاد شده، در سالهای اخیر، جشنوارههای مختلفی همچون «لیلم» برگزار شده که باعث تشویق نوجوانان و جوانان به سوی کارهای ارزشمند هنری شده است. شرکت جوانان با استعداد و هنرمند با اجراهای متفاوت نشان از آیندهای روشن و بسیار امیدوارکننده برای موسیقی مازندران دارد.
به عنوان یک جوان هنرمند فکر میکنید برای روند رو به رشد ارتباط درست نسل نو با موسیقی اصیل بومی چه راهکارهایی را باید در پیش گرفت؟
معتقدم که به طور کلی برای برای ترغیب نسل جدید باید برنامهای چند جانبه و مدون داشت. استفاده بیشتر و شناساندن کارهای گذشتگان و هنرمندان جوان در رسانههای جمعی به ویژه صدا و سیما و رسانههای جدید اجتماعی یکی از این راهکارهاست. علاوه بر این، تقویت آموزش و آموزشگاهها و استفاده از ایدههای علمی و درست در تولید آثار جدید، حمایت بیشتر از جشنوارهها و برنامههای فرهنگی فاخر و پشتیبانی از هنرمندان و به ویژه اساتید هنر بومی پیش از آن که از وجودشان بیبهره شویم اساسیترین راهکارها هستند که اگر در کنار هم مورد توجه قرار گیرند، سرعت گسترش فرهنگ بومی در نسل جدید بیشتر میشود.
علاقه مندان به تهیه آلبوم موسیقی «ماه ده و چار» می توانند این آلبوم را به صورت اینترنتی از سایت «بیپ تونز» خریداری کنند.
برای خرید اینترنتی این آلبوم روی نام آلبوم کلیک کنید: ماه ده و چار
مطالب مرتبط:
- پیام وزیر ارشاد به پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان : نویدی از آینده درخشان فرهنگ و هنر ایران
- اجرایی شدن طرح جامع گردشگری مازندران با محوریت توسعه بومگردی تا ۳ماه آینده
- جشن ملی بهارنارنج به آینده موکول شد
- یادداشتی به وزیر فرهنگ و ارشاد آینده
- از طرح قلعه مارکوه رامسر تا یک ماه آینده بهره برداری میشود