- مازندران - کارگردانان تئاتر مازندران کیفیت پوستر و تیزر را جدی بگیرند

بیانیه هیأت داوران نخستین جشنواره پوستر و تیزر تئاتر مازندران:

کارگردانان تئاتر مازندران کیفیت پوستر و تیزر را جدی بگیرند

تاریخ 22 اردیبهشت 1399 ساعت 10:37:35
منبع: واژه روز
کد خبر: 000689
 اعضای هیأت داوران نخستین جشنواره مجازی پوستر و تیزر تئاتر مازندران دلیل انتخاب نکردن اثر برتر در دو بخش تیزر و پوستر را ضعف آثار و پایین بودن کیفیت پوسترها و تیزرهای ارسال شده به جشنواره عنوان کردند.
کارگردانان تئاتر مازندران کیفیت پوستر و تیزر را جدی بگیرند

به گزارش واژه روز، برگزیدگان نخستین جشنواره پوستر و تیزر تئاتر مازندران توسط هیأت داوران متشکل از «حامد بارئی طبری»، «امین وطنی» و «مرتضی کاظمی‌نیا» معرفی شدند که در هر بخش پس از اعلام نام آثار حائز رتبه‌های دوم و سوم و دو اثر شایسته تقدیر، اعلام شد هیچ اثری حائز رتبه اول نیست.

 هیأت داوران این جشنواره درباره این تصمیم اتخاذ شده در بیانیه ای نوشت: ضمن تشکر و قدردانی از عزیزانی که با فرستادن آثار خود در پویایی این جشنواره مشارکت داشتند، ذکر این نکته نیز ضروری است که آثار ارسالی متاسفانه از لحاظ کیفیت اصول اولیه طراحی و زیبایی بصری انتظارات هیأت داوران را برآورده نکرد.

این انتظار از کارگردانان گروه‌های تئاتری می‌رود که در آثار تئاتری خود زین پس با دقت و حساسیت بیشتری به مقوله رسانه پوستر و تیزر تبلیغاتی توجه کنند و از تحمیل طرح‌های مبتذل به هنرمندان مطابق پندارهایی که خود از سلیقه مردم دارند دست بکشند. زیرا در این رابطه مسئول هستند.

حرف اساسی این دوره، آرزوی تداوم است. تداوم به مفهوم بی‌تحرکی و کهنه‌پرستی نیست، بلکه به معنی پیشرفت است. هیأت داوران امیدوار است هر دوره‌ای مثل یک جسم زنده روز به روز تغییر کند. اما این تغییرات باید ریشه‌هایی غیر از مادی‌گرایی صرف داشته باشند تا از به ابتذال کشیده‌ شدن سلیقه و هنر جلوگیری کند. امروز ذائقه مردم از تبلیغات و اشیای مصرفی شکل می‌گیرد. از این‌ها می‌شود هم آموزش یافت و هم به ابتذال کشیده شد.

زبان تصویر و ارتباط بصری از لحاظ توان، خواه برای آشتی دادن انسان با شناخت خویش و خواه برای موجودیتی یکپارچه بخشیدن به او، از معتبرترین وسایل است. زبان تصویر قادر است مؤثرتر از تقریباً هر وسیله ارتباطی دیگری دانش را نشر دهد. ارتباط بصری، ارتباطی جهان‌شمول و بین‌المللی است. محدودیت‌های تحمیل شده توسط زبان و لغتنامه و دستور زبان را ندارد.

پوستر‌ها و تیزر‌های تبلیغاتی هم صرف نظر از ثبت بصری تاریخ نمایش، وظیفه اطلاع‌رسانی‌و جذب مخاطب را نیز بر عهده دارند که باید نظر مخاطبین را با تمام مشغله‌های فکری‌و کاری به سوی خود جلب کنند. یعنی در یک لحظه تاثیر بگذارند و از لحاظ خلاقیت و زیبایی بصری در ذهن مخاطب ثبت و ماندگار شوند.

پوسترهای تبلیغاتی تئاتر استان مازندران

عضو هیأت داوران نخستین جشنواره مجازی پوستر تئاتر استان مازندران درباره اولویت انتخاب آثار برتر از سوی هیأت داوران گفت: ملاک انتخاب پوسترهای برتر بر پایه به‌کارگیری ایده خلاقانه، توجه به لی‌اوت و چیدمان عناصر تصویری و نوشتاری، انتخاب تایپ‌فیس مناسب با موضوع، بنا نهاد و ۴ پوستر با عنوان‌های «خانه سیاه است»، «کله پوک‌ها»، «آب آمد تیمم باطل شد» و «تنت تازیانه‌ای است که زلفش را به باد بی‌زمان رها کرده است» را به عنوان نامزدهای نخستین جشنواره مجازی پوستر تئاتر استان مازندران انتخاب کرد.

کاظمی‌نیا افزود: هیأت داوران در بخش پوستر ضمن سپاس و قدردانی از جناب‌آقای «مهدی نصرالله‌زاده» به خاطر طراحی پوستر نمایش «آب آمد تیمم باطل شد»  لوح تقدیر این بخش را به دلیل هماهنگی میان فرم با موضوع و انتخاب مناسب تایپ‌فیس به «آویده یزدانی» برای طراحی پوستر نمایش «خانه سیاه است» اهدا کرد.

وی با بیان این که هیأت داوران در این دوره هیچ اثری را شایسته رتبه اول نمی‌داند، خاطرنشان کرد: رتبه دوم این بخش به دلیل نحوه برخورد مناسب با چیدمان عناصر تصویری و نوشتاری و استفاده مناسب از تصویر و ترکیب‌رنگی که موجب القای حس متناسب با عنوان اثر در مخاطب می‌شود،  به «علی خلیلی» طراح پوستر نمایش «کله پوک‌ها» تعلق گرفت. پوستر نمایش «تنت تازیانه‌ای‌است که زلفش را در باد بی‌زمان رها کرده است» اثر «محمد جمشیدی» نیز به دلیل استفاده مناسب از همنشینی عناصر تصویری،  انتخاب ترکیب رنگی متناسب با موضوع و  تاثیرگذار در جلب توجه مخاطب، انتخاب صحیح تایپ‌فیس و همچنین برخورد مناسب با فرم نوشتاری عنوان نمایش رتبه دوم بخش پوستر جشنواره را کسب کرد.

تیزر‌های تبلیغاتی تئاتر استان مازندران

این هنرمند درباره معیارهای انتخاب آثار برتر بخش تیزر تئاتر مازندران نیز گفت: وجود ایده خلاقانه و پرورش‌آن، داشتن روایت مناسب ‌و متفاوت و دوری از بدیهیات،  وام‌گیری صحیح از فنون سینمایی(کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین) و در نهایت داشتن استراتژی اولویت انتخاب آثار از سوی هیأت داوران نخستین جشنواره مجازی تیزرهای تئاتر مازندران بود که متاسفانه آثار ارسالی از لحاظ کیفیت بصری در حد انتظار نبود و در نهایت 4 تیزر مربوط به نمایش‌های «قنبرو صندوق»،  «درباب مضرات کُلفت بودن»، «پس از برخورد جسم سخت به سر» و «آقای کانگ» به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند.

وی با بیان این که در بخش تیزر تئاتر نیز هیچ کدام از نامزدها شایسته دریافت جایزه رتبه برتر نبودند، افزود: هیأت داوران ضمن سپاس و قدردانی از «سهیل شیخ‌متولی» به خاطر کارگردانی تیزر تئاتر «آقای‌کانگ» و «بنیامین شریعت‌پناهی»  به‌ خاطر کارگردانی تیزر تئاتر «درباب مضرات کُلفت بودن»، تیزر تئاتر «پس از برخورد جسم سخت به سر» به کارگردانی «محمدرضا اصغرپور» را به دلیل استفاده مناسب از فضای نمایشی اثر، ریتم قابل قبول، ترکیب مناسب موسیقی ‌و صدای‌بازیگران و همچنین پایان‌بندی مناسب ‌و بازی ‌با نشان‌نوشته نمایش که فضای مناسبی را برای تشویق مخاطبان به‌دیدن این نمایش به وجود آورد، حائز رتبه سوم معرفی کرد.

کاظمی‌نیا گفت: جایزه دوم بخش تیزر نیز به تیزر نمایش «قنبر و صندوق» به کارگردانی «مرتضی آقاجانپورچمنی» اهدا شد. انتخاب ایده مناسب از درونمایه اثر نمایشی، تکنیک قابل قبول و همچنین انتخاب موسیقی مرتبط دلایل انتخاب این تیزر به عنوان اثر دوم جشنواره بودند.

همچنین پوستر نمایش «پانما» اثر «امیررضا مظلومی» با ۷۷۵ پسند (لایک) و تیزر نمایش «طالب» به کارگردانی «پارسا زایدلی» با تعداد ۱۰۴۲ پسند (لایک) جایزه انتخاب مردمی این جشنواره را از آن خود کرد.

نخستین جشنواره پوستر و تیزر تئاتر مازندران با همکاری اﻧﺠﻤﻦ ﻫﻨﺮﻫﺎی ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﺎزﻧﺪران و اداره ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼمی چالوس و به دبیری «مسلم خردمند» برگزار شد.

 

Bookmark and Share
نظر شما
پاسخ به:

Your Name Description

Your Email Description

Your Website Description

Your Comment Description

 

Parent Comment Description

وارد نمودن نامو ایمیل اختیاری می‌باشد.
آخرین مطالب
پوستر
عضویت در خبرنامه
logo-samandehi
سامانه جامع رسانه ها