رونق گردشگری با صیادی
به گزارش واژه روز به نقل از عبارت، یکی از مهمترین پتانسیل های دریا که متاسفانه هم اکنون آنچنان که باید و شاید در بحث گردشگری مورد استفاده قرار نمی گیرد، گردشگری صیادی است.
در سراسر جهان، ماهیگیری توریستی سرگرمی جذاب برای ثروتمندان است. در برخی از مناطق حفاظت شده ، برگزاری تور ماهیگیری اختصاصی برای مشتری چند هزار دلار تخمین زده میشود. این قیمت با نیاز به حل بسیاری از مشکلات مختلف در ساماندهی ماهیگیری تعیین می شود.
در حال حاضر صنعت توریسم در کشور ما بخصوص در استانی مانند مازندران با جاذبههای فراوان طبیعی، از نظر تواناییهای لازم برای اشتغالزایی مناسب، میتواند مهمترین زمینه فعالیتهای اقتصادی را به خود اختصاص دهد. در این میان، پرداختن به ورزش ماهیگیری و ایجاد شرایط لازم برای جذب گردشگران علاقهمند به این رشته ورزشی، میتواند در جهت توسعه صنعت توریسم ورزشی نقش قابلتوجهی داشته باشد.
علاقهمندان این رشته را در داخل کشور، بیشتر سنین 40 سال به بالا تشکیل میدهد. این در حالی است که در خارج از کشور، به ویژه مردم کشورهای کانادا و ژاپن، در صورت فراهم بودن شرایط لازم، بسیار مشتاق هستند که برای ماهیگیری، به سوی آبهای گرم خلیجفارس و دریای خزر سرازیر شوند.
به عنوان مثال هر ساله در پاییز ماه با شروع فصل صید و صیادی ماهیان استخوانی دریای خزر شاهد حضور صیادان در آبهای ساحلی استان هستیم. این روش از جذابیتهای زیادی برای گردشگران ورودی به نوار ساحلی استان مازندران برخوردار است و بسیاری از آنها علاقه مند هستند از نزدیک با این نوع روش صید آشنا شوند. اگر در آن مواقع از سال به ساحل بروید همیشه با تعدادی از گردشگران مواجه خواهید شد که با دوربینهایشان از مراحل انجام صید توسط صیادان فیلمبرداری میکنند. حتی بسیاری از گردشگران تمایل دارند از ماهیان صید شده توسط صیادان در ساحل خریداری کنند و این امر برای آنها بسیار لذت بخش است. پس شکی نیست که در صورت به وجود آمدن شرایط بسیاری از آنان طالب یک صیادی تفریحی در آبهای مازندران هستند اما متاسفانه در تمام این سالها توجه چندانی به این مسئله نشده.
در همین چند روز گذشته بود که معاون سازمان شیلات ایران، توسعه گردشگری صیادی و احیای ذخایر دریایی را از برنامههای راهبردی شیلات بیان کرد.
«پرویز محبی» در آیین رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه های استان در بندر امیرآباد با اشاره به نقش موثر مازندران در تامین آبزیان در کشور از این استان به عنوان مهد صید و صیادی در شمال کشور یاد کرد و گفت: در استان بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر صیادی اشتغال دارند.
وی با اظهار اینکه ۷۰ درصد صیادی شمال مختص مازندران است، اقتصادی کردن فعالیتهای صیادی را از برنامههای شیلات ذکر کرد و گفت: توسعه گردشگری صیادی و احیای ذخایر دریایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به گفتههای این مسئول میتوان امید داشت که هرچند دیر اما بالاخره دغدغه استفاده از ظرفیتهای صیادی مازندران در بین مسئولین به وجود آمده است. موهبتی طبیعی که ما جز به عنوان بانک پروتئین بهره دیگری از آن نمیبریم. این در حالی است که جزیره کیش در چند سال گذشته پیش قراول گردشگری صیادی در کشور شده و درآمد خوبی نیز از این حوزه برای خود دست و پا کرده است.
یکی از مهمترین راههای توسعه همه جانبه گردشگری دریایی، افزایش سفرها در قالب تور است که میتوان برای تورها برنامهریزیهای منسجمتری را انجام داد. حتی میشود برنامه ماهیگیری در دریا یا رودخانههای استان را در برنامه تورهای گردشگری معمولی که وارد استان میشوند قرار داد تا به این ترتیب هم فرهنگ صید و صیادی استان را به آنان معرفی نمود هم برای مردم بومی اشتغالزایی و درآمد پایدار ایجاد کرد. همچنین اخیراً توسعه پرورش ماهی در قفس در دریای خزر نیز به عنوان یکی از اهداف سازمان شیلات ایران آغاز شده است که از این امر نیز می توان در راستای توسعه گردشگری دریایی بهره برد.
البته توسعه توریسم دریایی نیازمند ایجاد برخی زیرساختها نیز خواهد بود که امیدواریم به تدریج شاهد ایجاد این زیرساختها باشیم. زیرا بهرهبرداری گردشگری از صید و صیادی در دریای خزر میتواند به عنوان یکی از مهمترین جاذبههای زمستانه استان مازندران معرفی شود.