۸۶ هزار ساعت حق التدریس جایگزین کمبود معلم در مازندران
به گزارش واژه روز به نقل از ایرنا، کمبود معلم یکی از دغدغههای چند سال اخیر آموزش و پرورش مازندران بوده و همچنان نیز هست. شیب تند بازنشستگی معلمان، کاهش سهمیه استان برای جذب معلم و از همه مهمتر توزیع نامتوازن معلمان در استان باعث شده در برخی مناطق استان با مازاد معلم و در برخی مناطق با کمبود مواجه شویم.
آموزش و پرورش مازندران سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را در حالی با کمبود ۱۱ هزار ساعت نیرو برای کلاسهای درس آغاز کرد که این کمبودها منجر به استمرار کار ۹۰۰ معلم بازنشسته برای سال تحصیلی جاری شد. ابتدای سال تحصیلی مسئولان آموزش و پرورش مازندران حتی با اعلام جذب حدود ۴۰۰ نیروی حق التدریس از دانشگاه فرهنگیان و منابع دیگر اذعان داشتند که حدود پنج هزار ساعت نیروی تدریس کمبود دارند که باعث شد معلمان پرورشی و معاونین مدارس را نیز برای تدریس به کلاسهای درس بکشاند.
در اظهار نظر دیگر مهرماه امسال معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که پیش از سال تحصیلی ۶۵ هزار و ۴۶۰ ساعت کمبود نیروی تدریس در مدارس استان داشتیم که از این میزان ۴۴ هزار و ۱۶۰ ساعت از محل جذب نیروی حق التدریس و یا استقرار نیروهای در شرف بازنشستگی تامین شد.
حال در شرایطی ویروس کرونا آموزش و پرورش مازندران را به کوچ اجباری به آموزش مجازی مجبور کرده است که این نگرانی وجود دارد چگونه با این کمبود معلم میتوان در سال تحصیلی آینده شاهد پوشش تحصیلی بود.
مدیرکل آموزش و پرورش روز دوشنبه در جریان بازدید از پروژههای مدرسه سازی در شهرستان سوادکوه اعلام کرد که برای سال تحصیلی آینده بیش از ۸۶ هزار ساعت موظفی حق التدریس به مدارس استان اختصاص مییابد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، علیرضا سعدیپور با اشاره به اینکه استفاده از نیروهای حق التدریس نه تنها انعطافپذیری بلکه بومیسازی معلمان را نیز به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: این میزان نیروی حق التدریس دو برابر سال تحصیلی گذشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران پیش از این نیز با اشاره به اینکه حل دائمی کمبود معلم در مدارس استان فقط با جابهجایی برطرف خواهد شد گفت: ایراد اصلی در زمینه توزیع نامتوازن معلمان در مازندران است که سالها به آن بیتوجهی شد.
سعدیپور استاندارد معلم مورد نیاز برای هر منطقه یک آموزگار برای هر ۲۰ دانشآموز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار معلم در آموزش و پرورش مازندران فعال هستند که با احتساب ۵۳۰ هزار دانشآموز میبینیم که شرایط در استان تقریبا نزدیک به استاندارد است.
وی ریشه اصلی این مسئله را ناشی از عدم توجه به نیازهای منطقهای هر استان در بهرهمندی از سهمیه نیروهای دانشگاه فرهنگیان و استخدامی عنوان کرده بود و تاکید کرد: برای سال تحصیلی جدید به شدت نسبت به بومی بودن معلمان و جذب نیرویهای جدید سختگیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد در شهرهای پرتراکم معلمان باز هم جذب جدید داشته باشیم.
اختصاص سرانه ۴۰میلیاردی به مدارس شبانه روزی
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین در بازدید ازروند ساخت مدرسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شهرستان سوادکوه سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش دانسته و تربیت دانشآموزانی در تراز جمهوری اسلامی را اصلیترین ماموریت تعلیم و تربیت برشمرد.
سعدیپور با بیان اینکه یکی از اصلیترین مباحث سند تحول بحث عدالت آموزشی است، افزود: باید در این راستا فرصتهای آموزشی و پرورشی برای تمامی دانشآموزان فراهم شود. دانشآموزان مناطق محروم باید از همان امکاناتی برخوردار باشند که دانشآموزان دیگر مناطق در اختیار دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در این راستا ۴۰ میلیارد ریال سرانه از بهمن ۹۸ تاکنون به مدارس شبانهروزی استان پرداخت شد، تصریح کرد: نگاه ما به مناطق کمترتوسعهیافته و محروم است و تاکیدمان این است که این رویکرد در آموزش و پرورش نهادینه شود.
مدیرکل آموزش وپرورش مازندران با همراهی فرماندار سوادکوه شمالی، امام جمعه و مدیر آموزش و پرورش شیرگاه در مدرسه سردار سلیمانی لفور سوادکوه حضور یافته و از نزدیک با مشکلاتی که در مسیر تکمیل پروژه وجود دارد آشنا شد.
علیرضا سعدیپور که در طی بازدیدهای دورهای خود در شهرستان سوادکوه شمالی حضور یافت، به بازدید از پروژه نیمهکاره مدرسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روستای کالیکلا لفور رفت. وی در این بازدید بر ضرورت ادامه انجام کار پروژه تاکید کرده و گفت: این مدرسه با مساحت ۶۱۳۰ متر مربع، زیربنای ۲۸۱۰ متر شامل ۹۰۰ متر بنای آموزشی و ۱۸۰۰ متر خوابگاه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۸ کلنگزنی شد. متاسفانه عملیات اجرایی آن متوقف شد که با تمهیدات اندیشیده شده باید روند اجرای کار دوباره آغاز شود.