تغییر کلی نگرش هنرمندان در دوران کرونا
به گزارش واژه روز به نقل از ایسنا، «مصطفی رستمی» از جذابیت آثار هنری کنونی برای نسل های بعدی و دوران پشت سر گذاشتن بیماری کرونا سخن گفت و تاکید کرد: به طور کلی نگرش هنرمندان در دوران کرونا متاثر از بیماری دچار دگرگونی شده و این موضوع از روحیات جامعه نشات گرفته است.
رستمی از جستجوی هنرمندان به دنبال فرم ها و سوژه های خاص گفت و تصریح کرد: چه در مورد هنر و چه درباره هنرمند، تحولاتی به سبب شیوع همهگیر کرونا رخ داده و هنرمندان به دنبال ساختاری خاص از هنر هستند تا بتواند نیاز فعلی جامعه را اقناع کند.
وی تحولات بوجود آمده در گرایش های شعر، داستان سرایی، موسیقی و هنرهای نمایشی را نشان پرهیز از اجتماعات در دوره طولانی مدت بیماری دانست و تاکید کرد: شرایط تنگ و بسته، ترس و اظطراب و قرارگیری در قفسی که کرونا ناخواسته برای مردم بوجود آورده است باعث شد تا هنرمندان در جستجوی فرم خاصی از هنر و خلق آثار بدیع باشند.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران، با بیان اینکه نوعی نگاه درون گرایی خاص در دنیا میان آثار هنری مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: اقناع مخاطب و هنرمندان در دو سوی این درون گرایی مورد اهمیت قرار گرفته و ساختارهای هنری اکنون بیشتر به جای موضوعات جمعی و بیرونی به مسائل فردی و درونی انسان می پردازد.
رستمی از افزایش مصرف هنر بوسیله مردم در فضای رسانه ای یاد کرد و افزود: استفاده از ظرفیت هنر در فضاهای رسانه توسط مردم، باعث شد تا جریان جدیدی در وادی هنر ایجاد شود و هنرمندانی که تا پیش از این تنها برای تبلیغات از رسانه استفاده می کردند به اجرا در این فضا روی آورند.
وی برگزاری اجراهای مختلف نمایشی، موسیقی، گرافیک و نقاشی از طریق رسانه را جایگاهی نوین برای هنر قلمداد کرد و افزود: کارهای اجرایی که پیشتر بصورت میدانی، در فضاهای باز و اماکن عمومی مورد استقبال بود اکنون در قاب رسانه و مدیا مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
این کارشناس، محقق و دکترای پژوهش هنر، دریچه گشوده شده به سمت موسیقی را تجربه ای نوین توصیف و اظهار کرد: انتشار آثار موسیقیایی در فضاهای مدیا و رسانه که به صورت انفرادی توسط هنرمندان در منازل اجرا و سپس با استفاده از تکنیکهای خاص تدوین می شود توانسته تاثیر مطلوبی بر مخاطبین گذاشته و آرامش از دست رفته جامعه را بازگرداند.
عضو هیئت علمی گروه صنایع دستی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با یادآوری تغییر نگرش هنرمندان در دوران کرونا خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد فلسفه هنر در قالب مکاتب مختلف دستخوش تغییر شده و به سمت همزیستی با محیط و طبیعت حرکت کرده است.
رستمی افزود: انسانی که تا دیروز به شدت در پی مدرنیته بود و همه موضوعات را در قالب فردی و تسلط خویش بر طبیعت و همچنین با زاویه نگاه محدود خود جستجو و مشاهده میکرد اکنون متوجه عدم پاسخگویی مدرنیته در برخی اتفاقات شده و به آغوش طبیعت و همزیستی با محیط زیست بازگشته است.
وی به تغییر تعاریف مفاهیمی چون عشق، احترام و خودشناسی اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد این دوره از تاریخ، عرصه ظهور برخی گرایش های فرازمینی را بوجود آورده و برخی به اتفاقات فرابیولوژیک می اندیشند و از آن به عنوان فریاد اعتراض، دادخواهی و آزادی طلبی جهان یاد می کنند.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران اتفاقات ۶ ماهه اخیر جهان در عرصه هنر را مورد بررسی قرار داده و گفت: این تحولات از دل علوم انسانی برآمده و در واقع با خارج شدن از حالات فراخیالی به سمت اصالت هنر در حرکت است و قطعا آثاری که در سال های پیش رو و آتی منتشر می شود کارهایی عجیب و بدیعی خواهند بود.
رستمی در پایان اظهار امیدواری کرد: آثاری که در آینده منتشر می شود در جهت بازگشت آرامش درونی به فرد فرد اعضای جامعه انسانی بوده تا با خودشناسی بهتر، پیوندهای عمیق عاطفی گسسته شده احیا شود.