کرونا و تجارب ارزشمند در فضای مجازی
واژه روز - محسن اکبرپور کیاسری: شیوع ویروس کرونا دردنیا مصیبتها و مشکلات فراوانی را بر جای گذاشت. خانوادههای زیادی درگیر این بیماری عجیب با رفتارهای عجیبتتر شدند و اقتصاد دنیا دچار دغدغههای فراوانی شد که قطعا اثرات منفی آن تا سالها باقی خواهد ماند و کشورها و دولتها را درگیر خود خواهد کرد. در این میان سیستمهای فعال در حوزه کسب و کار مجازی گرچه در ابتدای امر با شوک جهانی این ویروس مواجه شدند، اما به سرعت توانستند خود را احیا کنند و با اتخاذ راهکارهای متناسب با رفتار جدید زندگی انسانها، جایگاه قبلی خود را به دست آوردند.
گردشگری صنعت رو به رشد و توانمندی که روزهای خوبی را در تمام دنیا سپری میکرد، با مشکلات مهمی روبهرو شد و در مدتی کمتر از 10 روز، سکوت وهمناکی را تجربه کرد. اقدام جالب و در خور توجه بعضی کشورها و رسانههای بینالمللی در مسیر معرفی جاذبههای معروف جهان به صورت مجازی، نقش مهمی در کمک به شعار مهم «در خانه میمانیم» ایفا کرد و به سرعت در تمام دنیا و در ابزارهای پرطرفدار فضای مجازی رونق زیادی گرفت. در این میان رسانهها، فعالان مجازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران باشکوه، با توجه به تعداد بالای جاذبهها و ظرفیتها، در مسیر سفر مجازی و گردشگری مجازی، اقدامات مهمی داشتند.
کرونا با تمام بدیهایش، درسهای مهمی برای ما داشت و نشان داد توجه به دنیای تکنولوژی و پذیرش فضای مجازی و تغییر شیوههای کسب و کار، موضوعات بسیار مهمی برای اقتصاد آشفته این روزهای جهان است و هر کشوری که از گذشته برای این موضوع سرمایهگذاری کرده بود و برنامهای داشت، بدون وقفه و با استفاده از این فرصت، توانست جریان کشورش را در مسیر منطقی قرار دهد.
توجه بیش از پیش به این ظرفیتها و ایجاد زیرساختهای لازم که تنها بخشی از آن انجام شده بود، میتوانست صنایع دستی و هنرمندان آرام و توانمند آن را که دل به روزهای پررونق نوروز بسته بودند، حمایت کند و بازار فروش، که مهمترین دغدغه آنها بود را به سرانجام برساند.
باید پذیرفت با استفاده از نرمافزارهای فضای مجازی در این روزهای کرونایی، نقش مهم ارتباط انسانها تا حد زیادی حفظ شد و باید تمام تلاش خود را برای ایجاد زیرساختهای لازم در خصوص توسعه بازارهای جدید کسب و کار در فضای مجازی در حوزههای مهم صنایع دستی و گردشگری و همینطور میراث فرهنگی کشور، به کار ببندیم.
مسئول امورفرهنگی، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران